Piątek, 9 grudnia 2016. Imieniny Anety, Leokadii, Wiesława

Przedstawiciele gimnazjów zbierają podpisy

2015-11-27 08:47:53 (ost. akt: 2015-11-27 08:52:36)
Gimnazjalna młodzież siedliskiem zła? Z tą opinią nie zgadzają się nauczyciele i uczniowie

Gimnazjalna młodzież siedliskiem zła? Z tą opinią nie zgadzają się nauczyciele i uczniowie

Autor zdjęcia: fot. Adam Ejnik

Podziel się:

Coraz głośniej w Polsce o reformie edukacji. Dotyczy ona przede wszystkim likwidacji gimnazjów. W powiecie żuromińskim jest 10 tego typu szkół. Nauczyciele nie są pewni swojego losu. Wszystkie gimnazja biorą udział w akcji „Ratujmy gimnazja”.

Maciej Zaremba
redakcja@kurierzurominski.pl

Akcja „Ratujmy gimnazja” jest inicjatywą Gimnazjum nr 24 w Toruniu. Udział w niej biorą wszystkie gimnazja powiatu żuromińskiego, a jest ich dziesięć: dwa gimnazja w Żurominie oraz gimnazja w Lutocinie, Siemiątkowie, Kuczborku, Zielonej, Lubowidzu, Zieluniu, Syberii i Bieżuniu.
Szkoły zapoznały się z listem do Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej, a następnie rozpoczęły akcję zbierania podpisów (o przebiegu akcji poinformujemy po 11 grudnia).

List do minister

W liście do minister protestujący przedstawiają argumenty przeciw likwidacji szkół.

„(…) Nie ma żadnych merytorycznych argumentów, które uzasadniają tak radykalne posunięcie (likwidację gimnazjów – przyp. red.), będące w istocie koncepcją rozwoju przez regres. Obecny Rząd, walcząc o głosy wyborców, podkreślał, że chce słuchać ludzi. Apelujemy o wysłuchanie głosów osób najlepiej zorientowanych w problemach oświaty, a szczególnie, tak głośnej ostatnio i komentowanej powszechnie, tematyce funkcjonowania gimnazjów. Jesteśmy pewni, że nie trzeba burzyć, wystarczy poprawić to, co istnieje. Tak będzie rozsądnie, oszczędnie i skutecznie” – czytamy w liście.
Następnie autorzy listu przywołują konkretne dane dotyczące szkół gimnazjalnych.

Polscy 15-latkowie w czołówce Europy


„Polscy 15-latkowie mają jeden z najwyższych poziomów kompetencji w Europie. Według międzynarodowego badania PISA 2012 (…)
Jest to wynik ciężkiej, wieloletniej pracy uczniów i nauczycieli, którzy udoskonalili swój warsztat, wzbogacili metody, dostosowując je do potrzeb i możliwości młodzieży, gwarantując jej wszechstronny rozwój. Czy warto niszczyć to, co funkcjonuje coraz lepiej? Trójszczeblowy system edukacji istnieje w większości krajów europejskich i dobrze się sprawdza.”

Gimnazja nie są siedliskami przemocy

„Często słyszymy powtarzane, stereotypowe opinie o gimnazjach jako siedliskach przemocy i agresji. To nieprawda. Większość naszych uczniów to fantastyczni młodzi ludzie, pełni pomysłów, inicjatyw, zorientowani na naukę i rozwój. Wyjątki zdarzają się wszędzie, w każdym środowisku. Nie można na ich podstawie oceniać całej społeczności. To my – nauczyciele - jesteśmy najbliżej młodych ludzi w trudnym wieku dojrzewania. To my – nauczyciele - pracowaliśmy nad programami wychowawczymi
i profilaktycznymi, procedurami postępowania w rozmaitych, często nietypowych przypadkach. Jesteśmy pewni, że na tym polu odnieśliśmy znaczący sukces. (…)”

„Mit o gimnazjum jako siedlisku przemocy obala raport Instytutu Badań Edukacyjnych. To w klasach IV-VI szkoły podstawowej częściej mają miejsce objawy agresywnych zachowań, które wraz z rozwojem społeczno–emocjonalnym powoli wygasają. Panuje obiegowa opinia, że gimnazjaliści staną się grzeczniejsi, gdy zostaną połączeni z najmłodszymi. Wspomniane badanie udowadnia, że stać się może odwrotnie. Czy tego chcemy? Niewątpliwie młodzież gimnazjalna wciąż potrzebuje wsparcia dorosłych, wykształconych ludzi, znających adekwatne do wieku ucznia formy i metody pracy. (…)”

Koszty reformy


„(…) Likwidacja gimnazjów według jej zwolenników to niskie koszty. Nic bardziej mylnego. Do nowego systemu należałoby dostosować infrastrukturę. Nie wszystkie szkoły podstawowe można przekształcić w szkoły 8-klasowe. Brakuje w nich, między innymi, klasopracowni np. chemii, fizyki, biologii. Przeniesienie szkół podstawowych do budynków po gimnazjach również nie zawsze będzie możliwe, między innymi z powodu rejonizacji.
Ostatnie lata to akcja darmowych podręczników. Czy można zmarnować ogromne pieniądze, jakie wydano na ten cel?”


Masowe zwolnienia

„Zapewnienia przedstawicieli partii rządzącej, że „liczba lat nauki szkolnej pozostanie ta sama”, „straszenie masowymi zwolnieniami jest nieuprawnione” nie są prawdziwe. Wystarczy uważnie policzyć, ile lat kształcenia przedmiotowego zaproponuje się naszym uczniom po likwidacji gimnazjów. Skoro 4 lata poświęci się edukacji wczesnoszkolnej, szkole podstawowej i średniej pozostanie 8 lat. Dotychczas kształceniu przedmiotowemu poświęcano 9 lat (3 lata w szkole podstawowej, 3 lata w gimnazjum i 3 lata w szkole średniej). Jeśli doda się do tego niż demograficzny i fakt, że w wielu szkołach nauczyciele są zatrudnieni w niepełnym wymiarze godzin, wniosek jest jeden – nastąpią masowe zwolnienia nauczycieli gimnazjalnych.
Przypominamy, że gimnazja to nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale również pracownicy administracyjni, personel sprzątający, obsługa kuchni. Czy zasilą szeregi bezrobotnych?”

Zbieranie podpisów toczyć się będzie do 11 grudnia. Nauczyciele następnie wyślą karty z podpisami do Minister Edukacji. Ile osób podpisze się pod protestem?
Tę informację oraz Wasze opinie na temat reformy opublikujemy w jednym z najbliższych numerów Kuriera.


Czytaj e-wydanie
Podziel się informacją: 



Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. 

Swoją stronę założysz TUTAJ ". 

Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: kliknij 
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. Pomogę: Ewa Jabłońska

Komentarze (31) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. do porządek #1874347 | 212.160.*.* 5 gru 2015 16:37

    O tak! Robienie porządku poprzez zniszczenie wszystkiego. To dobrze wychodzi władzy. Co pani wie? Proszę napisać co się pani nie podoba w gimnazjach? Bo to jest artykuł o gimnazjach. Jakie ma pani pojęcie o pracy nauczyciela w gimnazjum? PS Z tą demokracją to bym nie przesadzał, raczej wszystko idzie w odwrotnym kierunku.

    Ocena komentarza: warty uwagi (2) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. porzadek #1874340 | 80.48.*.* 5 gru 2015 16:29

    Najwyższa pora zrobić porządek w Polskiej oświacie. Polikwidowac sztucznie utrzymywane male szkolki na wsiach. Podnieść etat do 25 godzin 45 minutowych w tygodniu. Polikwidować gimnazja . Rozliczac z poziomu nauczania(matura w żuromińskim liceum) Święte krowy nietykalne od zakończenia drugiej wojny swiatowej. Jako matka trojki dzieci uczacych się mam nadzieję ze PiS tym się zajmie i w tej dziedzinie wreszcie zrobi porządek. Tak nam dopomóż Bóg. Tylko w demokratycznym państwie będzie nam się żyło dostatnio.

    Ocena komentarza: poniżej poziomu (-3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. obserwator #1872422 | 95.160.*.* 3 gru 2015 13:51

      Dlaczego redakcja KŻ usuwa komentarze? Przypomne , że lobby zaczęło już działać. Oczywiście wszystko dla dobra dzieci. Chetnie też oczywiscie wszystcy gimnazjaliści podpisza listy. Prosze sie nie martwić p.Adamie. W razie co poświęci sie pan bez reszty gazecie.

      ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. Winni #1871933 | 178.42.*.* 2 gru 2015 22:15

        Winnymi zaistniałej sytuacji są poprzednie władze gminne Nosek i powiatowe Welenc. Jedyne co najlepiej im wychodziło to budowa dróg mostów chodników i stawianie lamp. zapominając że przyszłością tego Powiatu były tylko miejsca pracy. Ale przy władzy absolutnej nikt nie ma nic do powiedzenia tylko wódz. I tak jak pisze socjolog obudzimy się niebawem z ręką w nocniku bez młodzieży bez miejsc pracy tylko z chodnikami i drogami. Smutne to ale prawdziwe. Oni będą mieli piękne duże emerytury a my mizerne emeryturki.

        Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

        1. socjolog #1871881 | 87.116.*.* 2 gru 2015 21:24

          Planując reformę nikt nie zastanawia się nad powiatem Żuromin, lecz myśli "globalnie". Trend na tego typu prowincji jest taki jak w całej Polsce. Typowo rolniczy teren będzie się wyludniać do momentu aż zostaną właściciele gospodarstw rolnych i ferm. Małe miasteczko będzie pełniło rolę centrum usługowego. Za 10 góra 15 lat w Żurominie będzie jedna szkoła podstawowa z trzema - czterema klasami w jednym roczniku. szkoła "obsłuży i miasto" i okoliczne wsie. Powiat się wyludnia i będzie się wyludniał. Kto stąd wyjechał na studia już tu nie wraca na ogół.

          Ocena komentarza: warty uwagi (4) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

          Pokaż wszystkie komentarze (31)