Czwartek, 14 grudnia 2017. Imieniny Alfreda, Izydora, Zoriny

Rozmowa z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów.

2017-03-24 13:26:59 (ost. akt: 2017-03-24 13:31:55)
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Żurominie przyjmuje we wtorki i czwartki w godzinach 10:30 do 15:30. ( Starostwo Powiatowe)

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Żurominie przyjmuje we wtorki i czwartki w godzinach 10:30 do 15:30. ( Starostwo Powiatowe)

Podziel się:

15 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Praw Konsumenta oraz Europejski Dzień Konsumenta. Z tej tez okazji prezentujemy Państwu wywiad z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Żurominie Sylwią Lewandowską.

Paula Borkowska: Od jak dawna w Polsce i w Żurominie funkcjonuje instytucja Rzecznika Konsumentów?
Sylwia Lewandowska: Zgodnie z Ustawą z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów instytucja rzecznika konsumentów początki swojej działalności ma w 2001r. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Żurominie również zaczął funkcjonować w roku 2001.
P.B: Pod jaki organ podlega Rzecznik Konsumentów?
S.L: W obecnym stanie prawnym, który uległ zmianie z dniem 1 stycznia 2009 roku, z rzecznikiem konsumentów stosunek pracy nawiązuje starosta, tak jest w moim przypadku, lub prezydent miasta, któremu rzecznik jest bezpośrednio podporządkowany. Wcześniej rzecznika konsumentów wybierała Rada Powiatu lub Rada Miasta na prawach powiatu.
P.B: W jakich dniach i w jakich godzinach w Żurominie przyjmuje Powiatowy Rzecznik Konsumentów?
S.L: Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Żurominie przyjmuje we wtorki oraz czwartki w godz. 10.30-15.30.
P.B: Jakie prawa mają konsumenci? Z jakimi problemami ludzie najczęściej się zgłaszają?
S.L: Konsumenci mają cały wachlarz swoich praw, które wynikają z ustawy ochronie konkurencji i konsumentów, ustawy o prawach konsumenta, czy też z Kodeksu Cywilnego. Jednak nie są to jedyne akty prawne dotyczące praw konsumentów. Należy pamiętać również o ustawach tzw. branżowych, jak chociażby Ustawa Prawo Telekomunikacyjne, Ustawa Prawo Energetyczne, itp.
Rzecznik konsumentów zajmuje się sprawami z zakresu: umów sprzedaży, umów o świadczenie usług przez "fachowców" (serwisy naprawcze, usługi remontowe itp.) umów o świadczenie usług, telekomunikacyjnych, turystycznych, przewozowych i pocztowych. Do tego również umowy bankowe oraz na dostawę energii elektrycznej.W przypadku powiatu żuromińskiego najwięcej spraw, z którymi zgłaszają się konsumenci dotyczy umów sprzedaży.
P.B: Na co konsumenci powinni uważać?
S.L: Moim życzeniem, odnośnie zachowań konsumentów jest to, aby zawsze w sposób świadomy i przemyślany składali oświadczenia woli, czyli podpisywali wszelkie umowy. Często słyszę od konsumenta „Nie przeczytałem, tylko od razu podpisałem, bo…”. Niestety w tej sytuacji jakiekolwiek wytłumaczenie nie wnosi nic do sprawy, a już na pewno nie będzie przesłanką do unieważnienia zawartej umowy. Wyjątkiem są umowy zawarte na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, gdzie ustawodawca przewidział czternastodniowy termin na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyn.
P.B: Czy istnieje podział praw konsumenta ze względu na wiek? Czy seniorzy mają większe prawa ze względu chociażby na niewiedzę, bądź niedoczytanie czegoś, co jest napisane drobnym drukiem?
S.L: Niestety w system prawny nie przewiduje dodatkowych, czy też innych praw dla seniorów. Dobrym obyczajem byłoby, żeby przedsiębiorcy stosowali umowy drukowane większą czcionką, pozostaje to jednak nadal w sferze życzeń. Jednakże konsumenci seniorzy i nie tylko, zawsze mają prawo poprosić o wzór umowy, który mogliby zabrać do domu i zapoznać się z nim „na spokojnie” lub poprosić o przeczytanie go, prze kogoś bliskiego. Każdy konsument, starszy czy młodszy, musi pamiętać, że przed podpisaniem jakiegokolwiek dokumentu należy dokładnie zapoznać się z jego treścią.
W przypadku seniorów często mam do czynienie z umowami zawieranymi na odległość (poprzedzone ofertą złożoną telefonicznie) lub poza lokalem przedsiębiorstwa (pokazy, „domokrążcy”). Każdy konsument, który zawarł taką umowę ma możliwość odstąpienia od niej bez podawania przyczyny w terminie 14 dni. Oświadczenie o odstąpieniu od takiej umowy zawsze musi być sporządzone na piśmie i wysłane listem poleconym na właściwy adres, w ustawowym terminie, o którym wcześniej wspomniałam. Nie wystarczy zdzwonić do firmy i powiedzieć „chcę Państwu zwrócić towar i proszę o zwrot pieniędzy”.
P.B: Czy może Pani opowiedzieć o jakiejś sprawie konsumenckiej, która najbardziej utkwiła Pani w głowie?
S.L: Niestety nie przypomina mi się w tej chwili żadna konkretna sprawa, choć niewątpliwie było ich wiele. Wolałabym tutaj wspomnieć o pewnej kwestii, która często nie podoba się konsumentom i z którą zdarza im się do mnie przychodzić, a mianowicie „zwrot towaru”. Konsumenci mają pretensje, że sklep „X” w Żurominie nie chce przyjąć zwrotu, a sklepy „Y’ i „Z”, np. w Warszawie, przyjmują bez problemu i to wciągu 30 dni od daty zakupu. Niestety, jeżeli konsument dokona zakupu w sklepie stacjonarnym, tradycyjnym, możliwość zwrotu rzeczy zależeć będzie wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy. Przepisy nie przyznają konsumentowi prawa do dokonania zwrotu towaru (odstąpienia od umowy sprzedaży), przy czym pod pojęciem zwrotu mamy na myśli zwrot rzeczy pełnowartościowej (np. konsument zwraca nietrafiony prezent). Dokonać zwrotu można wyłącznie w sytuacji, gdy sprzedawca umożliwia taką czynność, dlatego zawsze przed zakupem należy upewnić się czy zwrot będzie możliwy i ewentualnie na jakich zasadach. Sprzedawca ma możliwość dowolnego ustalania zasad przyjmowania zwrotów. Może zadecydować, że będzie przyjmował zwroty towarów na szczególnych zasadach, np. w oryginalnym opakowaniu, z oryginalnymi metkami, nieużywany i tylko w oznaczonym terminie.
W wyjątkowych sytuacjach możliwość zwrotu rzeczy zapewnia nam prawo – np. wtedy, gdy kupujemy na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, o czym wspominałam wcześniej.

Komentarze (8) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. Miłosz #2216184 | 157.25.*.* 3 kwi 2017 21:13

    Czyżby umowa koalicyjna SLD - PSL zobowiązywała Redaktora do usuwania niepochlebnych komentarzy pod tym artykułem ? Bo kilka wpisów zniknęło.

    Ocena komentarza: warty uwagi (6) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. Przyszły prokurator #2209806 | 94.254.*.* 26 mar 2017 18:52

    Ma ta Pani pod ręką starostwo, niech sprawdzi, ile ludzi pracuje tam po znajomości i co robią.Andrzej pracuje jako kolega starosty, przyjęty jako kolega, klasyfikator przyjmuje ludzi i klasyfikuje na własny rachunek, kierowniczka patrzy i jest slepa, normalne.Przyjmuja ludzi po znajomości. I gdzie są przetargi???????????????

    Ocena komentarza: warty uwagi (19) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

    1. Ci vi #2209796 | 95.49.*.* 26 mar 2017 18:37

      Jaki kierunek studiów jest pożądany by pełnić funkcję rzecznika?

      Ocena komentarza: warty uwagi (20) ! - + odpowiedz na ten komentarz

    2. majek #2209375 | 46.23.*.* 25 mar 2017 23:40

      rozmowa z rzecznikiem praw konsumenta? Chyba o to chodzilo???? Co za nie pisata gazeta heheh

      Ocena komentarza: warty uwagi (3) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)

      1. hmm #2209039 | 83.28.*.* 25 mar 2017 11:56

        Sztuczne stanowisko. Marnotrawstwo kasy.

        Ocena komentarza: warty uwagi (50) ! - + odpowiedz na ten komentarz pokaż odpowiedzi (1)