Przedstawiciele gimnazjów zbierają podpisy

Coraz głośniej w Polsce o reformie edukacji. Dotyczy ona przede wszystkim likwidacji gimnazjów. W powiecie żuromińskim jest 10 tego typu szkół. Nauczyciele nie są pewni swojego losu. Wszystkie gimnazja biorą udział w akcji „Ratujmy gimnazja”.
Gimnazjalna m�odzie� siedliskiem z�a? Z t� opini� nie zgadzaj� si� nauczyciele i uczniowie

Maciej Zaremba

redakcja@kurierkurierzurominski.pl

Akcja „Ratujmy gimnazja” jest inicjatywą Gimnazjum nr 24 w Toruniu. Udział w niej biorą wszystkie gimnazja powiatu żuromińskiego, a jest ich dziesięć: dwa gimnazja w Żurominie oraz gimnazja w Lutocinie, Siemiątkowie, Kuczborku, Zielonej, Lubowidzu, Zieluniu, Syberii i Bieżuniu.

Szkoły zapoznały się z listem do Minister Edukacji Narodowej Anny Zalewskiej, a następnie rozpoczęły akcję zbierania podpisów (o przebiegu akcji poinformujemy po 11 grudnia).

[b]

List do minister[/b]

W liście do minister protestujący przedstawiają argumenty przeciw likwidacji szkół.

„(…) Nie ma żadnych merytorycznych argumentów, które uzasadniają tak radykalne posunięcie (likwidację gimnazjów – przyp. red.), będące w istocie koncepcją rozwoju przez regres. Obecny Rząd, walcząc o głosy wyborców, podkreślał, że chce słuchać ludzi. Apelujemy o wysłuchanie głosów osób najlepiej zorientowanych w problemach oświaty, a szczególnie, tak głośnej ostatnio i komentowanej powszechnie, tematyce funkcjonowania gimnazjów. Jesteśmy pewni, że nie trzeba burzyć, wystarczy poprawić to, co istnieje. Tak będzie rozsądnie, oszczędnie i skutecznie” – czytamy w liście.

Następnie autorzy listu przywołują konkretne dane dotyczące szkół gimnazjalnych.

[b]

Polscy 15-latkowie w czołówce Europy[/b]

„Polscy 15-latkowie mają jeden z najwyższych poziomów kompetencji w Europie. Według międzynarodowego badania PISA 2012 (…)

Jest to wynik ciężkiej, wieloletniej pracy uczniów i nauczycieli, którzy udoskonalili swój warsztat, wzbogacili metody, dostosowując je do potrzeb i możliwości młodzieży, gwarantując jej wszechstronny rozwój. Czy warto niszczyć to, co funkcjonuje coraz lepiej? Trójszczeblowy system edukacji istnieje w większości krajów europejskich i dobrze się sprawdza.”

[b]Gimnazja nie są siedliskami przemocy[/b]

„Często słyszymy powtarzane, stereotypowe opinie o gimnazjach jako siedliskach przemocy i agresji. To nieprawda. Większość naszych uczniów to fantastyczni młodzi ludzie, pełni pomysłów, inicjatyw, zorientowani na naukę i rozwój. Wyjątki zdarzają się wszędzie, w każdym środowisku. Nie można na ich podstawie oceniać całej społeczności. To my – nauczyciele – jesteśmy najbliżej młodych ludzi w trudnym wieku dojrzewania. To my – nauczyciele – pracowaliśmy nad programami wychowawczymi

i profilaktycznymi, procedurami postępowania w rozmaitych, często nietypowych przypadkach. Jesteśmy pewni, że na tym polu odnieśliśmy znaczący sukces. (…)”

„Mit o gimnazjum jako siedlisku przemocy obala raport Instytutu Badań Edukacyjnych. To w klasach IV-VI szkoły podstawowej częściej mają miejsce objawy agresywnych zachowań, które wraz z rozwojem społeczno–emocjonalnym powoli wygasają. Panuje obiegowa opinia, że gimnazjaliści staną się grzeczniejsi, gdy zostaną połączeni z najmłodszymi. Wspomniane badanie udowadnia, że stać się może odwrotnie. Czy tego chcemy? Niewątpliwie młodzież gimnazjalna wciąż potrzebuje wsparcia dorosłych, wykształconych ludzi, znających adekwatne do wieku ucznia formy i metody pracy. (…)”

[b]

Koszty reformy[/b]

„(…) Likwidacja gimnazjów według jej zwolenników to niskie koszty. Nic bardziej mylnego. Do nowego systemu należałoby dostosować infrastrukturę. Nie wszystkie szkoły podstawowe można przekształcić w szkoły 8-klasowe. Brakuje w nich, między innymi, klasopracowni np. chemii, fizyki, biologii. Przeniesienie szkół podstawowych do budynków po gimnazjach również nie zawsze będzie możliwe, między innymi z powodu rejonizacji.

Ostatnie lata to akcja darmowych podręczników. Czy można zmarnować ogromne pieniądze, jakie wydano na ten cel?”

[b]Masowe zwolnienia[/b]

„Zapewnienia przedstawicieli partii rządzącej, że „liczba lat nauki szkolnej pozostanie ta sama”, „straszenie masowymi zwolnieniami jest nieuprawnione” nie są prawdziwe. Wystarczy uważnie policzyć, ile lat kształcenia przedmiotowego zaproponuje się naszym uczniom po likwidacji gimnazjów. Skoro 4 lata poświęci się edukacji wczesnoszkolnej, szkole podstawowej i średniej pozostanie 8 lat. Dotychczas kształceniu przedmiotowemu poświęcano 9 lat (3 lata w szkole podstawowej, 3 lata w gimnazjum i 3 lata w szkole średniej). Jeśli doda się do tego niż demograficzny i fakt, że w wielu szkołach nauczyciele są zatrudnieni w niepełnym wymiarze godzin, wniosek jest jeden – nastąpią masowe zwolnienia nauczycieli gimnazjalnych.

Przypominamy, że gimnazja to nie tylko uczniowie i nauczyciele, ale również pracownicy administracyjni, personel sprzątający, obsługa kuchni. Czy zasilą szeregi bezrobotnych?”

Zbieranie podpisów toczyć się będzie do 11 grudnia. Nauczyciele następnie wyślą karty z podpisami do Minister Edukacji. Ile osób podpisze się pod protestem?

Tę informację oraz Wasze opinie na temat reformy opublikujemy w jednym z najbliższych numerów Kuriera.

[ewydanie][quote=Podziel się informacją]



Pochwal się tym, co robisz. Pochwal innych. Napisz, co Cię denerwuje. Po prostu stwórz swoją stronę na naszym serwisie. To bardzo proste. 

Swoją stronę założysz [url=/user/login] TUTAJ [/url]”. 

Szczegółowe informacje o tym czym jest profil i jak go stworzyć: [url=https://mazowieckiemedia.pl/141978,Zostan-dziennikarzem-obywatelskim.html]kliknij[/url] 
Problem z założeniem profilu? Potrzebujesz porady, jak napisać tekst? Napisz do mnie. [url=mailto:e.jablonska@kurierkurierzurominski.pl] Pomogę: Ewa Jabłońska[/url]
 [/quote]

   

Dodaj komentarz

Kliknij by dodać komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.