
Z kolei w Łazach zameldowanych jest 19 osób, a 32 w Małym Lesie. Jak wynika z przyjętego przez Radę Gminy dokumentu „Raport o stanie gminy Lubowidz za 2018r”, w minionym roku zanotowano ujemny przyrost naturalny. Urodziło się bowiem w gminie 76 dzieci, zmarło zaś 107 osób.
Wydatki budżetowe poniesione na placówki oświatowe w 2018 r. wyniosły 10.457.978 ,73 zł, w tym: wydatki poniesione na wynagrodzenia pracowników oświaty wyniosły 8.500.326,62 zł. W minionym roku przyznano stypendia dla 32 szczególnie uzdolnionych uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych mieszkających na terenie gminy. Przeznaczono na ten cel kwotę 8.500 zł.
W 2018 roku pozyskano środki z tytułu zwiększenia części oświatowej subwencji ogólnej z 0,4% rezerwy w roku 2018 z tytułu dofinansowania do wyposażenia w pomoce dydaktyczne niezbędne do realizacji podstawy programowej z przedmiotów przyrodniczych. Pieniądze (w kwocie 42.597 zł) trafiły do Szkoły Podstawowej w Mleczówce.
Gmina Lubowidz w trybie ciągłym prowadzi nabór wniosków o odebranie odpadów zawierających azbest dla mieszkańców gminy. Jak wynika z danych gminy, w minionym roku samorząd nie otrzymał dotacji na usuwanie i unieszkodliwianie azbestu. Złożono 48 wniosków, które w związku z tym przewidziane są do realizacji w 2019r.
Na terenie gminy w minionym roku wyłapano 8 bezpańskich psów, a na koniec grudnia w schronisku przebywało 13 psów, za które gmina uiszczała opłaty.
Obszar Miasta i Gminy Lubowidz w granicach administracyjnych obejmuje studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, którego ostatnia zmiana uchwalona została 22 lutego 2017 r. W tym samym roku dokonywana była analiza aktualności dokumentów planistycznych oraz zmian w zagospodarowaniu przestrzennym.
Jak wynika z danych urzędu, na początku 2018r. planami zagospodarowania przestrzennego objętych było 2993 ha, co stanowi 15,7 % powierzchni gminy. Zgodnie z zapisami studium największą korzyścią dla ładu przestrzennego miasta i gminy jest opracowywanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Dlatego w 2018r. uchwalone zostały miejscowe plany dla części miejscowości Lisiny, Straszewy, a także dla Mleczówki, Kipich, Zatorowizny, Kozilasu, Suchego Gruntu. Objęły one także Cieszki oraz Zieluń (w rejonie ul. Piastowskiej). I tak na koniec minionego roku planami objęto już 5053 ha, co stanowi 26,5 % powierzchni gminy. Opracowanie planów w minionym roku kosztowało samorząd ponad 108 tys. zł. Ponadto w minionym roku rozpoczęto prace dotyczące opracowania planu zagospodarowania dla kolejnych 15 ha na terenie Lubowidza, w celu utworzenia osiedla domków jednorodzinnych. Działki objęte projektem stanowią własność gminy, dzięki czemu po uchwaleniu planu oraz po dokonaniu stosownych podziałów możliwa będzie ich sprzedaż, a co za tym idzie – wpływ znacznych środków do budżetu samorządu.
W Lubowidzu działa Zakład Komunalny. Jak wynika z „Raportu o stanie gminy za 2018r.”, w minionym roku osiągnął on dochód w łącznej wysokości 1.019.947,01 zł, w tym przychody z tytułu: sprzedaży wody wyniosły 793.595,43 zł, za odbiór ścieków (kanalizacja) – kwota 132.395,25 zł, zaś za dostarczanie ścieków beczką asenizacyjną do oczyszczalni uzyskano 21.333,62 zł. Z tytułu wykonywanych usług pozostałych osiągnięto 72.622,71 zł.
W 2018 roku ZGK w Lubowidzu poniósł wydatki w łącznej wysokości 1.190.625,19 zł, w tym m.in. wydatki na wynagrodzenia wraz z pochodnymi to kwota 591.077,40 zł, zakup energii – kwota 239.495,88 zł, zakup materiałów – kwota 126.732,84 zł, zakup usług – kwota 119.870,29 zł.
Wykonanie budżetu zamknięto w 2018 roku deficytem w kwocie 1.938.230,37zł, który został pokryty przychodami pochodzącymi z kredytu (w kwocie 387.990,23zł), wolnych środków (w kwocie 1.550.240,14 zł). Ostatecznie Gmina Lubowidz na koniec ubiegłego roku uzyskała wolne środki w wysokości 3.136.319,99 zł. Dochody ogółem w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy wynosiły 4.602,42 zł, natomiast wydatki w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy wyniosły 4.879,39 zł.
Z analizy budżetu wynika, że wydatki inwestycyjne majątkowe zrealizowano w łącznej kwocie 3.983.692,11 zł na planowane 4.460.988,60 zł, co stanowi 89.30% wykonania wydatków budżetu. Na inwestycje drogowe samorząd wydał 1.080.398,16 zł, a na oświatowe 92.895,00 zł. Modernizacja budynku administracyjnego w Lubowidzu pochłonęła kwotę 15.142,11 zł. Za budowę kanalizacji zapłacono 189.734,89 zł, z kolei na modernizację świetlic wiejskich i ich wyposażenie, place zabaw i rekreacje – 1.133.948,30 zł.
W zeszłym roku budowano też i modernizowano parki, łącznie wydano na to 220.907,63 zł. Zakup i montaż zegara miejskiego pochłonął 21.783,50 zł.
AO

Dodaj komentarz