
Jerzy Rzymowski: Sytuacja jest dynamiczna, oczywiście mówimy tu o walce z koronawirusem. W każdej chwili może się pojawić informacja o osobie zarażonej, szczęśliwie na ten moment na terenie powiatu żuromińskiego takiej osoby nie ma. Cztery przypadki osób, które zostały hospitalizowane i poddane badaniom na obecność wirusa okazały się zdrowe, to dobra informacja i oby tak było jak najdłużej. Mamy osoby pod nadzorem sanitarnym, czyli takie, które potencjalnie mogły mieć kontakt z osobą zarażoną. Mamy pod kontrolą osoby w trakcie kwarantanny, a więc takie, które miały taki kontakt i osoby poddane kwarantannie, które od 15 marca wróciły z zagranicy.
W dniu 4 marca odbyło się posiedzenie zespołu zarządzania kryzysowego, na którym w sposób bardzo szczegółowy Powiatowa Inspektor Sanitarna Agnieszka Cyran przedstawiła wszelkie informacje o koronawirusie, zasady postępowania, jak się zachować i gdzie zwrócić w przypadku pojawienia się objawów wskazujących na zarażenie itd.
W chwili obecnej mam stały kontakt z Panią Agnieszką Cyran, osobiście oraz przez Referat Zarządzania Kryzysowego, jak również z Komendantem Policji insp. Witoldem Lemańskim. Współpraca jest bardzo dobra, przepływ informacji również. Gros zadań związanych z podejmowaniem stosownych decyzji w tej sytuacji spoczywa na PSSE w Żurominie i jej szefowej, Pani Agnieszce Cyran. Za merytoryczność w swojej pracy bardzo jej dziękuję i jak również jej współpracownikom. Wiem , że musi borykać się z wieloma problemami i jak do tej pory radzi sobie znakomicie.
[b]- O co by Pan apelował do mieszkańców powiatu?[/b]– Oczywiście o zachowanie wszelkich zasad ochrony przed koronawirusem, jeśli to tylko możliwe o pozostawanie w domu, mieszkaniu i unikaniu kontaktów z innymi osobami. Informacje , które słyszymy o sytuacji na świecie, o rozwoju epidemii w innych krajach, w szczególności tragicznej we Włoszech i Hiszpanii, należy przyjmować w sposób jak najbardziej poważny, odpowiedzialnie podchodzić do wszelkich wskazówek, które podają służby sanitarne i medyczne.
[b]- Wracając do pracy urzędowej, trzeba było się przestawić na inny tryb pracy. [/b]– Tak. Przeszliśmy w tryb obsługi interesantów bez bezpośredniego kontaktu z nimi lub też maksymalnie ten kontakt ograniczając, jednocześnie załatwiamy tylko sprawy pilne i niecierpiące zwłoki , wszelkie inne odkładamy na później. Cieszy fakt, że obywatele to rozumieją i stosują się do tych wytycznych.
[b]- Więc jak odbywa się teraz praca w starostwie? Funkcjonujecie normalnie?[/b]– Budynek jest zamknięty. Mogą do niego wejść tylko interesanci po uprzednim kontakcie z określonym pracownikiem merytorycznym i są to przypadki naprawdę pojedyncze. Przed urzędem wystawiona jest urna, w której interesanci mogą pozostawić dokumenty. Preferowany jest kontakt telefoniczny, e-mailowy lub przez e-puap, a także tradycyjnie poprzez pocztę. W związku z tym, że część pracowników musi opiekować się dziećmi, niektóre wydziały pracują w okrojonym składzie.
[b]- Skoro budynek starostwa, podobnie jak i urzędów gmin został zamknięty, to czy ktoś, kto np. jest w trakcie budowy domu lub innej inwestycji może bez problemu zgodnie z terminami uzyskać niezbędne dokumenty? Jak je odbierze?[/b]– Załatwiamy przede wszystkim sprawy w toku. Nie ma problemu, by dostarczyć niezbędne dokumenty , uzupełnić brakujące. Petenci mogą je wrzucić do urny, przesłać pocztą lub po uprzednim kontakcie telefonicznym z określonym pracownikiem przekazać je bezpośrednio. Ograniczamy przyjmowanie nowych wniosków, bo sytuacja jest trudna. Myślę , że budowa kolejnego kurnika czy nowej chlewni może teraz poczekać, tym bardziej , że wydział budownictwa również pracuje w okrojonym składzie ze względu na absencję pracowników.
[b]- Co z osobami korzystającymi z usług wydziału komunikacji, który też został zamknięty ? Jak one są obsługiwane? Co zalecacie petentom?[/b]– Załatwiamy przede wszystkim sprawy , które są bardzo ważne dla petentów ze względu na ich pracę. Jest projekt rozporządzenia, by terminy załatwienia spraw zostały wydłużone z 30 do 180 dni i pewnie tak się stanie, tak więc myślę, że nikt nie musi się obawiać kar związanych z niedotrzymaniem ustawowych terminów. Petenci wpuszczani są do wydziału pojedynczo, w określonych odstępach czasowych, mogą również pozostawiać dokumenty w urnie. Szczegółowe zasady określone zostały w komunikacie , osoby zainteresowane zachęcam do zapoznania się. Jest dostępny na naszej stronie interenetowej.
[b]- A jak wyglądają inne sprawy urzędu? Kontakt z innymi instytucjami? Odwołano przecież wszystkie konferencje, spotkania? Zostaje tylko internet i telefon?[/b]– Rzeczywiście, życie bardzo spowolniło, również to publiczne, chociaż sprawy się toczą. Komunikacja między instytucjami odbywa się kanałami pocztowymi i elektronicznymi. Jak wiemy, wszelkie wydarzenia, imprezy, spotkania zostały odwołane, tak więc również praktycznie nie ma wyjazdów poza powiat. Niemniej zaplanowana na 26 marca sesja rady powiatu się odbędzie , również posiedzenia komisji przy zachowaniu wszelkich możliwych środków ostrożności. Są pewne sprawy w funkcjonowaniu samorządu, gdzie podjęcie decyzji przez radnych jest niezbędne.
[b]- Co ze szkołami? To trudny czas, bo chyba nikt nie jest przygotowany na pracę zdalną, której efekty raczej nie są mierzalne. Bo jak np. sprawdzić, czy uczeń sam coś napisał (co robił w czasie klasówek w szkole), czy zwyczajnie nie skopiował gotowca z internetu. Co mówią dyrektorzy waszych szkół? [/b]– To trudny czas dla oświaty, uczniów i nauczycieli. Dyrektorzy szkół i nauczyciele podejmują działania w kierunku nauczania na odległość. Nauczyciele, przede wszystkim poprzez aplikację Librus, zadają uczniom prace domowe i próbują egzekwować jej wykonywanie. To bardzo trudne, bo przecież do tej pory taki system nie był stosowany. Wiem , że nauczyciele zdecydowanie woleliby wrócić do szkoły i pracować w normalnych warunkach, normalnymi metodami. Dla nauczycieli to szczególna trauma, bo przecież w ubiegłym roku trwał w tym czasie strajk i przez kilka tygodni nie było zajęć w szkołach.
[b]- Rozumiem, że bez zmian biegną terminy przetargów, o ile macie jakieś ogłoszone?[/b]-Nie mamy ogłoszonych przetargów , tak więc nie mamy akurat tego typu problemów.
[b]- Czy mimo sytuacji zaplanowane inwestycje są realizowane ? Jaka rozpocznie się na dniach? [/b]– Trzy inwestycje drogowe są realizowane zgodnie z planem. Dotyczy to przebudowy dróg powiatowych na terenie gmin: Bieżuń , Żuromin i Kuczbork. Wykonawcy tych inwestycji prowadzą prace zgodnie z harmonogramem. Również pracownicy Powiatowego Obwodu Drogowego w miarę możliwości prowadzą prace przy utrzymaniu dróg powiatowych.

Dodaj komentarz