VETO DLA GOŚCISZKI I CHOJNOWA

INFORMACJE\ Mazowiecki Kurator Oświaty wyraził negatywną opinię w sprawie kuczborskich planów przekształcenia szkół w Gościszce i Chojnowie. Samorząd wniósł zażalenie na obie opinie do Ministra Edukacji Narodowej. Co będzie dalej ze szkołami?

Przypomnijmy. Podczas sesji 20 lutego rada podjęła uchwałę w sprawie zamiaru przekształcenia Szkoły Podstawowej w Gościszce w Szkołę Filialną w Gościszce o strukturze organizacyjnej I-III z oddziałem przedszkolnym, podporządkowaną organizacyjnie Szkole Podstawowej w Zielonej. Podobnie podjęto uchwałę w sprawie placówki oświatowej w Chojnowie. Planowana reorganizacja placówek oświatowych wynika z niedoszacowania subwencji oświatowej. Samorząd zbyt wiele dokłada do funkcjonowania tych szkół z własnego budżetu. Rozwiązanie, które wójt Jacek Grzybicki wypracował wspólnie z radnymi, ma przynieść oszczędności oraz poprawić warunki lokalowe placówek. Zgodnie z założeniem przyjętym w uchwałach w każdej ze szkół mają zostać klasy 1-3 oraz oddziały przedszkolne, natomiast starsze dzieci będą dojeżdżały do szkół w Zielonej lub Kuczborku.Niestety, do tych planów kuczborskich samorządowców negatywnie odniósł się Mazowiecki Kurator Oświaty, który postanowił przeprowadzić wizję lokalną w Gościszce.

„W wyniku przeprowadzonej wizji ustalono, że SP w Gościszce posiada dobre warunki nauczania, zarówno dla pierwszego, jak i drugiego etapu edukacyjnego. Budynek szkolny usytułowany jest przy drodze, ale zabezpieczony barierkami od strony głównego wejścia. Teren wokół szkoły jest ogrodzony, zabezpieczony od ulicy pasem zieleni, objęty monitoringiem zewnętrznych i wewnętrznym. Wokół szkoły stworzono ścieżkę dydaktyczną z opisem drzewostanu, która jest wykorzystywana zarówno w edukacji wczesnoszkolnej, jak też nauczania przyrody i biologii w kl. IV-VIII. Prowadzenie zajęć w takiej formie urozmaica proces dydaktyczny i wpływa na zwiększenie zainteresowania i aktywności uczniów. Szkoła, jako jedyna w Gminie, jest dostosowana do edukacji osób niepełnosprawnych ruchowo – do budynku szkolnego prowadzi podjazd dla osób niepełnosprawnych, jest też wyremontowany parking dla samochodów” – czytamy w opinii kuratora.

Kurator podkreśla, że w szkole jest odpowiednia liczba sal lekcyjnych, sala gimnastyczna, łazienki i zaplecze kuchenne. Zauważa, że oddzielne sale mają dzieci z oddziału przedszkolnego oraz uczniowie klas I-III, w których wydzielona jest część dydaktyczna oraz rekreacyjno – zabawowa. Pracownia komputerowa wyposażona jest w 15 stanowisk, tablicę multimedialną, rzutnik multimedialny, drukarkę, a pracownia językowa w 8 komputerów. Wszystkie komputery są zaopatrzone w karty sieciowe, ale istnieje również możliwość korzystania z bezprzewodowego odbioru Internetu we wszystkich klasach. Kurator zauważa różnorodność pomocy dydaktycznych (tablice multimedialne, projektory), a także fakt, że placówka w Gościszce, jako jedyna w gminie, posiada pracownię chemiczną z pełnym wyposażeniem, tzn. nowy zestaw mebli do przechowywania sprzętu laboratoryjnego, sprzęt laboratoryjny do nauczania chemii i biologii, mikroskopy uczniowskie, w tym mikroskop multimedialny z kamerą i podłączeniem do internetu, stół do demonstracji fizyczno – chemicznych. Pracownia powstała i została doposażona w roku 2018 ze środków projektu MEN.

MKO w swojej opinii podkreśla, że pomieszczenia szkolne są przestronne, dobrze oświetlone, a baza sportowo – rekreacyjna Szkoły Podstawowej w Gościszce i w Zielonej jest porównywalna. Obydwie szkoły posiadają niepełnowymiarową salę gimnastyczną i dobre wyposażenie do gier zespołowych i ćwiczeń gimnastycznych oraz boisko trawiaste. Placówka w Gościszce posiada wielofunkcyjne boisko do gier zespołowych: piłki ręcznej, siatkowej oraz koszykowej, czego nie ma w Zielonej. Organ nadzoru wylicza sukcesy uczniów w zakresie sportu, co nie jest bez znaczenia.

Mazowiecki Kurator Oświaty ocenia, że warunki bazowo – lokalowe szkoły w Gościszce i jej wyposażenie zapewniają realizację procesów edukacyjnych szkoły ośmioletniej, a stan techniczny budynku nie budzi zastrzeżeń i nie wymaga remontu, a więc nie będzie generować dodatkowych kosztów. Placówka pracuje w systemie jednozmianowym, choć niektóre zajęcia odbywają się w klasach łączonych, to jednak jest to dopuszczone przepisami prawa i nie stanowi przeszkody w realizacji podstawy programowej.

MKO zauważa wyniki nauczania. Te mierzone ostatnim sprawdzianem po klasie VI mieszczą się w skali staninowej w wynikach średnich i są powyżej średniej gminy i powiatu. Egzamin po klasie ósmej w roku szkolnym 2018/2019 uplasował Szkołę w Gościszce w staninie bardzo wysokim, a wynik z języka polskiego był wyższy od wyniku w Szkole Podstawowej w Zielonej. W opinii podkreślone są też sukcesy uczniów w licznych konkursach, organizowanie w szkole wolontariatu i działalność samorządu uczniowskiego.

Biorąc pod uwagę demografię w latach 2021/2022 i 2022/2023, liczba uczniów w Szkole Podstawowej w Gościszce będzie zbliżona do obecnego stanu, tj. roku szkolnego 2019/2020 (81 uczniów/dzieci). Tak więc zdaniem kuratora przekształcenie Szkoły Podstawowej w Gościszce w filię i przejście uczniów klas IV – VIII do Szkoły Podstawowej w Zielonej spowoduje pogorszenie warunków nauki w związku ze zwiększeniem liczby uczniów w poszczególnych oddziałach. Na przekształceniu stracą również nauczyciele, bo zmniejszona ilość etatów spowoduje zwolnienia lub obniżenie wymiaru zatrudnienia. Kurator zaznacza również opinię rodziców, dla których szkoła jest miejscem spotkań, centrum kultury i ważnych uroczystości, a w których chętnie uczestniczą.

Opinię negatywną co do planów przekształcenia szkoły w Gościszce MKO wydał 23 marca, podobnie jak dla Chojnowa, gdzie także odbyła się wizytacja. Kurator sprawdzał też szkołę w Kuczborku, bowiem uczniowie z Chojnowa mieliby tu trafić. Jak zauważa, placówka w Chojnowie mieści się w dawnym dworku w centrum miejscowości. Uczęszczają do niej uczniowie klas I-VI. Uczniowie klas VII i VIII realizują obowiązek szkolny w ZPO w Kuczborku. Budynek w Chojnowie spełnia warunki higieniczno-sanitarne, jednakże wymaga nakładów finansowych przeznaczonych na jego modernizację. W części dydaktycznej obiektu znajduje się 7 sal, w tym 5 sal lekcyjnych dla 5 oddziałów. Na parterze budynku są 4 przestronne sale lekcyjne oraz pokój nauczycielski. Na piętrze znajduje się m.in. sala komputerowa wyposażona w 10 stanowisk. W ocenie Mazowieckiego Kuratora Oświaty SP w Chojnowie dysponuje wystarczającą bazą do realizacji podstawy programowej, a dzieci i uczniowie mają zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki. W przypadku przekształcenia jej w filię o strukturze klas I-III z oddziałem przedszkolnym, uczniowie klas IV-VI musieliby dojeżdżać do oddalonej o kilka kilometrów szkoły, co wydłużyłoby ich czas pobytu poza domem. Do placówki uczęszczają dzieci z Chojnowa, mają zajęcia w systemie klas łączonych (klasy I i II, IV i V), osiągają dobre wyniki w nauce i konkursach, które odbywają się na szczeblu szkoły, gminy i powiatu. Z pozyskanych środków z Ministerstwa Sportu i Turystyki prowadzone są zajęcia SKS. Dodatkowo uczniowie uczestniczą w zajęciach muzycznych, muzyczno-tanecznych, plastycznych, wychowania komunikacyjnego.

Demografia w odniesieniu do obwodu szkoły wskazuje, że liczba urodzeń dzieci utrzymuje się na porównywalnym poziomie, z wyjątkiem roku 2017, w którym nastąpił znaczący wzrost urodzeń. Demografia nie będzie miała wpływu na liczbę uczniów w szkole.

„Pomimo że warunki lokalowe w Szkole Podstawowej Zespołu Placówek Oświatowych im. Adama Mickiewicza w Kuczborku-Osadzie są bardzo dobre, to istotne znaczenie przy podejmowaniu decyzji o przekształceniu szkoły (w Chojnowie) w szkołę filialną mają takie aspekty, jak bliskość szkoły od domu rodzinnego oraz możliwość indywidualizacji nauczania, opieki i wychowania. Mazowiecki Kurator Oświaty nie kwestionuje przywołanego we wniosku czynnika ekonomicznego i małej liczby dzieci, chociaż stabilnej, niemniej uznaje, że likwidacja szkoły pogorszy sytuację edukacyjną uczniów, ponieważ wydłuży czas pobytu ucznia poza domem oraz spowoduje naukę w liczniejszych oddziałach” – czytamy w przesłanej do Urzędu Gminy w Kuczborku negatywnej opinii.

Od obu postanowień MKO samorząd gminy postanowił odwołać się do Ministra Edukacji Narodowej. Miał na to 7 dni od doręczenia pism i z tego skorzystał. Zielone światło do skierowania takich odwołań dała wójtowi Jackowi Grzybickiemu Rada Gminy, która podjęła stosowne uchwały podczas sesji 27 marca. W ocenie samorządowców Mazowiecki Kurator Oświaty dokonał niewłaściwej interpretacji istotnych argumentów merytorycznych przemawiających za przekształceniem obu placówek w szkoły filialne. Stosowne pisma zostały już przygotowane i przesłane. Jaka będzie odpowiedź, nie wiadomo.

Agnieszka Orkwiszewska

 

Dodaj komentarz

Kliknij by dodać komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.