
Jako pierwszy uchwały śmieciowe do jej wymogów dostosował samorząd Żuromina. Tu przyjęto stawkę 22 zł/osobę śmieci segregowane i 66 zł/osobę za uchylanie się od segregacji (udowodnione). W gm. Lutocin przetarg na odbiór śmieci rozstrzygnięty został w listopadzie 2018r. Obejmuje świadczenie usługi przez dwa lata – 2019 i 2020 r. Odpady odbiera tu sierpeckie przedsiębiorstwo EMPEGEK, a mieszkańcy płacą 11 zł od osoby za śmieci segregowane, zaś w przypadku stwierdzenia uchylania się od tego obowiązku zapłacą 33 zł kary (od osoby). Zniżka za kompostowanie bioodpadów wynosi 1 zł.
Z kolei w gm. Kuczbork mieszkańcy płacą stawkę 22 zł za osobę w przypadku segregowania, zaś kara ma wynieść 50 zł. Śmieci odbierają tu Żuromińskie Zakłady Komunalne. Gmina ta ma drugą z najwyższych stawek za śmieci w naszym powiecie, zaraz po Żurominie.
W gminie Bieżuń przetarg na odbiór śmieci komunalnych w 2020r. także rozstrzygnięto pod koniec minionego roku. Zainteresowanie nim wykazały dwie firmy – Żuromińskie Zakłady Komunalne, które zaoferowały kwotę ponad 849 tys. zł oraz konsorcjum firm z Ligowa i Brodnicy, które przedstawiło, że odbierze odpady za nieco ponad 836 tys. zł. Samorząd wybrał tańszą ofertę. Stawki uchwalone przez radę wynoszą tu 15 zł za osobę przy segregacji i adekwatnie 30 zł w razie stwierdzenia nieprawidłowości w segregowaniu 5 obowiązkowych frakcji.
Z kolei w gminie Siemiątkowo radni już w lipcu przyjęli, że stawki wyniosą 15 i 30 zł. Tu zbieraniem odpadów od mieszkańców zajmuje się płocki oddział warszawskiej firmy „REMONDIS”.
jedynie Lubowidz nic w sprawie śmieci nie robił w minionym roku. Śmieci odbierało konsorcjum firm „KOMA” z Ełku i PPPHT Andrzeja Ludwiczaka z Niechłonina, wyłonione w przetargu w listopadzie. Od czerwca mieszkańcy płacili 9 zł za osobę w przypadku segregacji i 18 zł w przypadku niesegregowania śmieci.
Na wprowadzenie zapisów nowej ustawy samorządy mają czas do września br. I właśnie podczas ostatniej sesji 9 marca w lubowidzkim samorządzie zapadła decyzja o wprowadzeniu zapisów tejże ustawy w życie. Ustalono, że opłata podstawowa za zbieranie śmieci w sposób selektywny za 1 osobę wyniesie 21 zł, zaś opłata podwyższona, kiedy obowiązek ten będzie łamany ma wynieść 63 zł. Zwolnienie w przypadku kompostowania odpadów bio w kompostowniku wynosi 2 zł. Tym samym Lubowidz jako ostatni samorząd zmienił stawki zgodnie z obowiązującymi już przepisami.
Radni podczas tej samej sesji zmienili również zapisy regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie. Jak czytamy w uzasadnieniu uchwały, do urzędu wpłynęło pismo z Prokuratury Rejonowej w Mławie prowadzącej pozakarne postepowanie o wyeliminowaniu nieprawidłowości w dotychczasowym regulaminie, przyjętym uchwałą w czerwcu 2019r. zmiany, jakie radni przyjęli wynikają z zaleceń prokuratury, a ich wprowadzenie jest konieczne, by gminny regulamin był zgodny z przepisami ustawy, jak również z obowiązującym w tym zakresie orzecznictwem sądowo-administracyjnym.
AO

Dodaj komentarz