SKARGA NA BURMISTRZA LUBOWIDZA

SAMORZĄD\ Na wczorajszej sesji Rady Miejskiej w Lubowidzu w porządku obrad znalazła się uchwała o rozpatrzeniu skargi na działalność burmistrza Krzysztofa Ziółkowskiego. Złożył ją radny Tomasz Mazurkiewicz. Chodzi o terminowe odpowiedzi.

Tak naprawdę nie złożył skargi, a interpelację. 24 lipca napisał: „Składam na ręce pana przewodniczącego interpelację dotyczącą nie przestrzegania Ustawy przez organ wykonawczy Urząd Miasta i Gminy w Lubowidzu burmistrza Krzysztofa Ziółkowskiego uchylającego się od wykonywania art. 24 tejże ustawy. Która obejmuje interpelacje z dnia 17 czerwca 2019r. Proszę jednocześnie o przekazanie sprawy do komisji skarg i zażaleń w celu pociągnięcia do odpowiedzialności”.

Zdaniem skarżącego przekroczony został 14 – dniowy termin na udzielenie odpowiedzi na jego wcześniejszą interpelację. Jak czytamy w uzasadnieniu do uchwały, która znalazła się w porządku obrad sesji, Komisja Skarg, Wniosków i Petycji na posiedzeniu w dniu 30 lipca po wstępnym rozpatrzeniu skargi oraz zapoznaniu się z wyjaśnieniami Burmistrza Miasta i Gminy Lubowidz oraz treścią skargi – uznała skargę za bezzasadną.

„Pismo, którego dotyczy skarga zostało złożone przez skarżącego w sekretariacie Urzędu Miasta i Gminy Lubowidz i skierowane do Burmistrza, a nie jak wynika to z przepisu art. 24 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym do przewodniczącego Rady Miejskiej w Lubowidzu, zatem Burmistrz potraktował to pismo jako zapytanie i zastosowany został podczas udzielania odpowiedzi termin 30 – dniowy wynikający z kodeksu postępowania administracyjnego. Odpowiedzi udzielono w terminie” – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Dalej podkreślono również, że co do zasady przyjmuje się, że interpelacja radnego powinna dotyczyć spraw zasadniczych, odnoszących się przede wszystkim do kwestii planów, strategii, zagadnień mających z punktu widzenia interesów wspólnoty samorządowej znaczenie fundamentalne. Zapytanie radnego dotyczyć powinno przede wszystkim spraw bieżących, które mogą dotyczyć podjęcia działań w konkretnych sprawach, w tym nawet kwestiach dotyczących poszczególnych, konkretnych osób, które np. zwróciły się do radnego w określonej sprawie. Zgodnie z art. 24 ust. 6 ustawy o samorządzie gminnym zarówno interpelacje, jak i zapytania składane są na piśmie do przewodniczącego rady, który ma obowiązek niezwłocznie przekazać je wójtowi/burmistrzowi. Ten zaś (lub osoba przez niego wyznaczona) ma obowiązek udzielić odpowiedzi na piśmie nie później niż 14 dni od dnia otrzymania interpelacji lub zapytania. Należy tu zauważyć, że odpowiedź powinna być w zasadzie przekazana przewodniczącemu rady gminy, skoro to on był podmiotem przekazującym pismo.

W uzasadnieniu uchwały napisano, że zgodnie z treścią art. 227 ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwienie spraw. Ta sytuacja nie miała jednak miejsca. Z uwagi na to uznano skargę za bezzasadną. Sesję zaplanowano na godzinę 13:00, chwilę przed oddaniem aktualnego wydania „Kuriera” do druku. O rezultacie głosowania poinformujemy za tydzień.

Agnieszka Orkwiszewska

 

Dodaj komentarz

Kliknij by dodać komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.