Infolinię dla osób, które chcą uzyskać informację na temat szczepień lub szczepionek uruchomiono 16 grudnia. Od początku cieszyła się sporym zainteresowaniem. Każdego dnia, w sumie 500 konsultantów obsługujących numer 989 odpowiada na setki, czasem tysiące pytań.
Rosnąca popularność
Ponad 4 tysiące telefonów odebrali konsultanci obsługujący numer 989 pierwszego dnia działania infolinii. W kolejnych dniach telefony nie milkły. W czasie Świąt dzwoniących było nieco mniej, ale po 26 grudnia odnotowano znaczący wzrost zainteresowania. 28 grudnia pracownicy infolinii obsłużyli ponad 13 500 połączeń. Najwięcej telefonów odebrano w godz. 9:00 – 13:00. Średni czas oczekiwania na połączenie z konsultantem to od kilku do kilkunastu sekund. Informacje udzielane są w czterech językach: polskim, angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Infolinia jest bezpłatna i całodobowa. Dla osób telefonujących z zagranicy, oraz dla abonentów operatorów nie obsługujących numerów specjalnych uruchomiono numer: (22) 62 62 989.
Ważne! Po 15 stycznia, przez infolinię będzie można zapisywać się na szczepienie.
Wyjaśniamy wątpliwości
O co najczęściej pytają dzwoniący? Poniżej publikujemy pytania wraz z odpowiedziami, które w ostatnim czasie padały najczęściej.
W jakich placówkach będę mógł się zaszczepić?
Szczepienia będą dostępne między innymi w: placówkach Podstawowej Opieki Zdrowotnej; innych stacjonarnych placówkach medycznych (np. Ambulatoryjnej Opiece Specjalistycznej); mobilnych zespołach szczepiących; centrach szczepiennych w szpitalach rezerwowych.
Czy choroby współistniejące są przeciwwskazaniem do szczepienia?
Zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi szczepień, przeciwwskazaniem do szczepienia jest reakcja anafilaktyczna po podaniu szczepionki przeciw COVID-19 oraz ciężka reakcja alergiczna na substancję czynną lub inny składnik szczepionki.
Szczepienie należy odroczyć u osób cierpiących na ostrą, ciężką chorobę przebiegającą z gorączką lub ostrą infekcję. Obecność niewielkiej infekcji i/lub niskiej gorączki nie powinna opóźniać szczepienia.
Ostatecznie do szczepień kwalifikuje lekarz na podstawie indywidualnej oceny stanu zdrowia pacjenta.
Jestem osobą w podeszłym wieku. Czy przed szczepieniem zostanę przebadany?
Kwalifikacji do szczepień przeciwko COVID-19 w każdym przypadku będzie dokonywał lekarz na podstawie przeprowadzonego badania oraz wywiadu z pacjentem, co zostanie udokumentowane w ankiecie i stosownej dokumentacji medycznej. Wyklucza się prowadzenie badania kwalifikacyjnego na zasadzie teleporady.
W jaki sposób mogę zarejestrować się na szczepienie?
Proces szczepień będzie oparty o zaproszenie (dokument e-skierowania) ważne 60 dni od dnia wystawienia. Będą one generowane automatycznie w systemie P1 w transzach zgodnych z kolejnością szczepień (dla określonych grup wiekowych, zawodowych, itd.). Ponadto, lekarze będą mogli wystawić dla pacjenta indywidualne e-skierowania (np. dla osoby nieposiadającej numeru PESEL czy dla osoby, która nie mogła poddać się szczepieniu w okresie ważności pierwszego e-skierowania).
Proces umówienia na szczepienie będzie oparty o centralny system e-rejestracji, integrujący indywidualne grafiki przyjęć poszczególnych punktów szczepień. W celu umówienia wizyty, pacjent będzie mógł skorzystać ze specjalnej Infolinii, umówić się elektronicznie poprzez swoje Internetowe Konto Pacjenta (dostępne na pacjent.gov.pl), za pośrednictwem placówki, w której wystawiono mu e-skierowanie lub bezpośrednio w punkcie szczepień.
Umówienie się na szczepienie nie będzie wymagało posiadania nr e-skierowania, ponieważ wystarczające będzie podanie swoich danych osobowych (system e-Rejestracji będzie zintegrowany z systemem P1, co umożliwi automatyczną weryfikację ważności e-skierowania). Po dokonaniu rezerwacji wizyty, pacjent otrzyma SMS z informacją o wybranym miejscu i terminie szczepienia. Pacjent będzie od razu umawiany na 2 wizyty i także przed drugą dawką szczepionki będzie powiadamiany SMS-em.
Oprac. AO
Źródło: gov.pl
Dodaj komentarz