Na sygnale

POLICJA APELUJE- ZMIEŃ OPONY

Obecnie w Polsce nie ma przepisu, który nakazuje zmianę opon. Nie zmienia to jednak faktu, że znaczna większość kierowców decyduje się na ogumienie dostosowane do pory roku.

W warunkach naszego kapryśnego, środkowoeuropejskiego klimatu kierowcy powinni umieć jednoznacznie określić, kiedy zmiana opon na zimowe jest konieczna. Zdaniem wielu ekspertów „zimówka” znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy, gdy tylko temperatura w ciągu dnia zacznie regularnie spadać poniżej 7°C. Opony zimowe różnią się już na pierwszy rzut oka wyglądem od opon letnich. Charakterystyczna rzeźba bieżnika sprawia, że opony te zapewniają wysoką przyczepność na mokrej nawierzchni oraz skutecznie odprowadzają wodę i śnieg.

Pamiętajmy, że używanie opon nieprzystosowanych do warunków pogodowych jest bardzo niebezpieczne i może doprowadzić do tragicznych w skutkach wypadków! Aby w warunkach jesienno-zimowych zminimalizować ryzyko wypadku drogowego, zachęcamy do tego aby dobierać ogumienie odpowiednie do pory roku. Jednak nim to zrobimy, warto również wcześniej dokładnie sprawdzić, czy zeszłoroczny komplet opon zimowych wraz z felgami nadal nadaje się do bezpiecznej eksploatacji.

Podstawowym elementem, jaki należy skontrolować w przypadku opony jest głębokość bieżnika. Przepisy prawa mówią, że minimalna dozwolona głębokość wynosi 1,6 mm. Tę wartość powinniśmy traktować jedynie orientacyjnie. Trzeba pamiętać, że aby opona zimowa skutecznie spełniała swoją funkcję, jej bieżnik musi posiadać przynajmniej 4 mm głębokości. Dla własnego bezpieczeństwa powinniśmy więc pomyśleć o nowym komplecie ogumienia zimowego, dużo wcześniej niż przy granicznych 1,6 mm. Kolejny parametr, który warto skontrolować przez założeniem „zimówek” to ich wiek.

Przyjmuje się, że opony zaczynają tracić swoje właściwości po 6-7 latach od daty wyprodukowania, a po 10 latach kwalifikują się do bezwzględnej wymiany, nawet jeżeli wizualnie nie budzą zastrzeżeń. Datę produkcji opony zapisana jest na jej ściance bocznej i zakodowana

w ciągu znaków zaczynających się od skrótu DOT. Cztery ostatnie cyfry tego ciągu to numer tygodnia i rok produkcji danej opony. Nie zapomnijmy również o korekcie ciśnienia powietrza. Nawet najlepiej przechowywane opony po kilku miesiącach składowania będą wymagały dopompowania.

Oprac. KC

Źródło: Wydział Ruchu Drogowego KWP zs. w Radomiu

Dodaj komentarz

Kliknij by dodać komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.