Nauczycielki żuromińskiej placówki specjalnej napisały projekt pod nazwą „Prezent od św. Mikołaja” i skierowały go do wspomnianego stowarzyszenia. W ramach projektu planowano zorganizować spotkanie wigilijne dla uczniów. Wspólne przebywanie w tak szczególnym dniu miało pokazać dzieciom i młodzieży, że są ważnym i cennym ogniwem społeczności szkolnej. Świat uczniów z niepełnosprawnością intelektualną to dom rodzinny i szkoła. Sytuacja materialna, dysfunkcje psychofizyczne, brak akceptacji społeczeństwa na niepełnosprawność, a czasem brak akceptacji choroby swojego dziecka przez rodzica, powoduje, że to właśnie szkoła jest często, choć oczywiście nie zawsze, jedynym miejscem godnego funkcjonowania podopiecznych.
– Wigilia to wyjątkowy czas, który zwykle spędzamy w gronie rodzinnym, jednak nie we wszystkich domach naszych uczniów ten wieczór jest czasem wyjątkowym. Nie w każdym domu rodzice są w stanie przygotować uroczystą kolację. Nie każdego też stać na prezenty. Staraliśmy się, aby w wyznaczonym dniu, wszyscy nasi uczniowie mogli się spotkać, by w serdecznej, rodzinnej wręcz atmosferze świętować Wigilię Bożego Narodzenia – mówi Katarzyna Wrzosek, kierownik ds. kształcenia specjalnego i transportu.
Z powodu pandemii koronawirusa nie odbyła się jedna wspólna Wigilia. Zorganizowano ją w poszczególnych klasach. Na stole nie zabrakło tradycyjnych polskich potraw, a uroczystości towarzyszył śpiew kolęd w wykonaniu uczniów i nauczycieli.
– Mamy świadomość, że w dużej mierze to od nas zależy, jak nasi uczniowie będą pamiętać ten świąteczny czas, bo przecież Wigilia to jedno z najpiękniejszych wspomnień dzieciństwa – dodaje Anna Wieczorek, wychowawczyni jednej z klas przysposabiających do pracy, a jednocześnie pomysłodawczyni projektu.
Podczas uroczystości wigilijnej uczniowie przypomnieli sobie najważniejsze zwyczaje i tradycje bożonarodzeniowe. Doskonalili umiejętność funkcjonowania w grupie rówieśniczej i integracji ze społeczeństwem.
– Celem spotkania było również zwiększenie poczucia bezpieczeństwa, harmonii, uczuciowej akceptacji oraz wzmocnienie pewności i wiary w siebie – informuje psycholog szkolna Justyna Czarnecka-Jaskuła, która także zaangażowana była w realizację przedsięwzięcia.
Dla wszystkich uczniów był to dzień pełen pozytywnych emocji, radości i uśmiechu.
AO
Dodaj komentarz