Od najbliższego poniedziałku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zmienia godziny obsługi klientów. W poniedziałki sale obsługi w całym kraju będą czynne od 8.00 do 17.00, a nie do 18.00. Zmiana została zaplanowana na okres od 22 listopada do 31 marca. W pozostałe dni robocze Zakład przyjmuje klientów od 8.00 do 15.00
Do dyspozycji pozostaje także infolinia ZUS. Konsultanci czekają na telefony i wiadomości mailowe od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 18.00. Ze specjalistami można skontaktować się pod nr 22 560 16 00 oraz adresem mailowym cot@zus.pl
Warto mieć konto w ZUS
Statystyki pokazują, że klienci ZUS doceniają także nowoczesne formy kontaktu z urzędem. Platforma Usług Elektronicznych ZUS ma już prawie 9 mln profili. Dzięki PUE możemy m.in. sprawdzić, czy pracodawca zgłosił nas do ubezpieczeń oraz czy nasi najbliżsi zostali zgłoszeni do ubezpieczenia zdrowotnego. Przez Internet uzyskamy informacje o swoich ubezpieczeniach, świadczeniach, zwolnieniach lekarskich i płatnościach. Za pośrednictwem PUE można wysłać też wnioski i dokumenty ubezpieczeniowe oraz rozliczyć składki.
Na popularność PUE wpłynął także fakt, że przepisy prawa zobowiązały klientów ZUS, by przesyłać wnioski dot. tarczy antykryzysowej wyłącznie elektronicznie. Chodzi tu m.in. o dodatek solidarnościowy, świadczenie postojowe oraz zwolnienie ze składek. Przez PUE załatwiamy też wszelkie sprawy związane z Polskim Bonem Turystycznym.
Jak założyć konto? Trwa to tylko kilka minut. Można to zrobić w placówce ZUS lub samodzielnie w domu. Trzeba wtedy jednak dysponować profilem zaufanym ePUAP, podpisem kwalifikowanym lub kontem w bankowości elektronicznej. Na stronie ZUS jest zamieszczona instrukcja w jaki sposób krok po kroku założyć konto na PUE.
E-wizyta, czyli eksperci ZUS na wyciągnięcie ręki
Pandemia sprawiła, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyśpieszył przygotowania nad nową formą kontaktu z klientami. Kilka miesięcy temu zakończyły się prace i od 4 listopada ubiegłego roku każdy ma już możliwość skorzystania z e-wizyty w ZUS. Od tego czasu z wirtualnej porady eksperta skorzystano w całej Polsce ponad 116 tys. razy. W województwie mazowieckim przez rok odbyło się niemal 21 tys. tego rodzaju konsultacji.
Aby można było odwiedzić ZUS online wystarczy komputer lub smartfon z kamerką i mikrofonem. Klient wybiera dogodny dla siebie termin i godzinę e-wizyty. Podczas porady eksperci odpowiedzą na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek, a także emerytur i rent zagranicznych. W ramach takiej wizyty można założyć także profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Od 16 lutego klienci mogą umawiać się również na konsultacje w języku migowym PJM w sprawie zasiłków oraz emerytur i rent.
Piotr Olewiński
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa mazowieckiego
Dodaj komentarz