WYWIAD

PANDEMIA POKAZAŁA NASZĄ BEZBRONNOŚĆ

Starosta żuromiński Jerzy Rzymowski opowiada o funkcjonowaniu powiatu w obliczu pandemii koronawirusa. O powolnym powrocie do normalności oraz o konsekwencjach finansowych epidemii.
Wpływy z udziału w podatku dochodowym za miesiąc kwiecień są niższe o prawie 300 tys.- mówi starosta
Autor zdjęcia: Kacper Czerwiński

Agnieszka Orkwiszewska: To były dziwne dwa miesiące. Powoli chyba jednak wraca wszystko na swoje tory.
Jerzy Rzymowski: Myślę, że jeszcze kilka miesięcy temu nikt nie wyobrażał sobie, że nasze pokolenie zostanie doświadczone taką sytuacją. Pandemia koronawirusa, a w szczególności jej światowy zasięg są przerażające. Jednocześnie ta cała sytuacja pokazała, jak ludzkość jest bezbronna, pomimo cywilizacyjnego i technologicznego rozwoju. Największe światowe potęgi gospodarcze okazały się bezbronne wobec potęgi malutkiego wirusa, nie liczą się potężne armie czy najwymyślniejsza broń.
Również wszystkie obostrzenia, ograniczenia, zakazy związane z wirusem postawiły społeczeństwo w nowej sytuacji, musieliśmy nauczyć się żyć po nowemu. Mieszkańcy powiatu żuromińskiego w najwyższym stopniu zdali egzamin z odpowiedzialności, rozwagi i społecznej mądrości, przestrzegając obostrzeń i stosując się do zaleceń instytucji sanitarnych i medycznych, dlatego też do dzisiaj nie ma u nas osoby zakażonej.
Obostrzenia są luzowane, powoli wracamy do życia i funkcjonowania w normalnych warunkach. Również Starostwo Powiatowe i instytucje podległe w coraz większym stopniu wracają do obsługi interesantów w pełnym wymiarze. Szczególnie cieszy „luzowanie” działalności gospodarczej, zakłady usługowe mogą już przyjmować klientów, co prawda w ograniczonym wymiarze i przy zachowaniu określonych zasad sanitarnych, ale możliwość zarobkowania dla wielu osób jest ważna.

– Jak urząd pracował przez ten czas? Czy jakieś sprawy zawieszano, czy toczyły się normalnym trybem?
-Urząd pracował w tym czasie w ograniczonym zakresie, tzn. jeśli chodzi o przyjmowanie interesantów, którzy nie mogli być obsługiwani w sposób bezpośredni. Podobnie jak w innych urzędach czy instytucjach publicznych dokumenty można było wrzucać do przygotowanej urny, przesyłać e-mailem, pocztą a wiele spraw załatwić po prostu telefonicznie. W pewnym okresie urzędnicy pracowali zdalnie i rotacyjnie, tak by na wypadek zarażenia koronawirusem i ewentualnej kwarantanny urząd mógł dalej funkcjonować i załatwiać sprawy. Przepisy zawiesiły bieg ustawowych terminów, myślę jednak, że nie wpłynęło to w sposób zasadniczy na terminowość załatwiania spraw w Starostwie, jedynie w wydziale komunikacji, gdzie z mocy rozporządzenia 30 dniowy termin załatwiania spraw został wydłużony do 180 dni, tak by nie tworzyć zagrożenia dla interesantów, których jak wiemy w tym wydziale jest bardzo dużo.
– Jak wygląda sytuacja finansowa? Odczuliście spadek dochodów w związku z epidemią i spowolnieniem gospodarczym?
-W tym momencie jest jeszcze za wcześnie, by oceniać ekonomiczne konsekwencje pandemii dla powiatu. Wpływy z udziału w podatku dochodowym za miesiąc kwiecień są niższe o prawie 300 tys. Ale to też nie jest w tym momencie miarodajne, bo przecież mamy odroczenia płatności podatków. Niemniej trzeba się liczyć ze zmniejszeniem wpływów do budżetu powiatu, co oczywiście może mieć wpływ na zamierzenia inwestycyjne. Sytuacja finansowa jest na razie dobra, ale to jest wynik dobrej sytuacji ekonomicznej budżetu wypracowanej w roku poprzednim i rozsądnego planowania w okresie długoterminowym.
– Jak wyglądają dziś powiatowe inwestycje? Mimo obostrzeń działo się na drogach? Łataliście dziury po zimie? Budujecie?

-Inwestycje powiatowe są realizowane zgodnie z harmonogramem, budujemy 3 drogi powiatowe, których realizacja została rozpoczęta jeszcze w roku poprzednim. Droga powiatowa w gm. Żuromin na odcinku do Nadratowa i w samym Nadratowie jest już ukończona, trwają procedury odbiorowe. Na końcowym etapie jest realizacja przebudowy drogi na terenie gm. Bieżuń w Zgliczynie i dalej do granicy z powiatem mławskim. Trwa jeszcze przebudowa drogi w Nowej Wsi w gm. Kuczbork-Osada.
W przygotowaniu jest umowa z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie przebudowy drogi powiatowej Raciąż –Radzanów na odcinku w miejscowości Gradzanowo i dalej do granicy z powiatem mławskim. Jej podpisanie umożliwi rozpoczęcie procedury przetargowej i wyłonienie wykonawcy tego zadania.
Na najbliższej sesji 28 maja zostaną wprowadzone środki w wysokości 560 tys. złotych na remonty dróg, czyli tzw. nakładki. W każdej gminie zostanie wyremontowany odcinek drogi najbardziej zdegradowany.
Oczekujemy na decyzję w sprawie dofinansowania ze środków FOGR-u z Urzędu Marszałkowskiego, pozwoli to na przebudowę jeszcze jednego odcinka drogi na terenie gm. Siemiątkowo.

– A powiatowa oświata, są jakieś zmiany? Arkusze szkół są już zatwierdzone? Będą odejścia na emeryturę? Przyjęcia nowych nauczycieli?
-Tak jak w całym kraju, również w naszych szkołach, nauczanie prowadzone jest metodą zdalną. Tu jest akurat zgodność co do tego, że i nauczyciele, i uczniowie chcieliby już wrócić do szkół i normalnie pracować. Pozyskaliśmy środki na zakup 25 laptopów wraz z oprogramowaniem, które wspomogą tę metodę uczenia. Arkusze organizacyjne są zatwierdzone, nie ma zaplanowanych ruchów kadrowych, natomiast nabory pokażą, jak będzie się to kształtować w poszczególnych placówkach.
Na najbliższej sesji zostaną wprowadzone środki dla wszystkich naszych szkół z przeznaczeniem na najpilniejsze prace remontowe, zakup lektur i pomocy dydaktycznych, tak by w okresie wakacyjnym można było zrealizować te zamierzenia…

– Przed szkołami prowadzonymi przez powiat dwa ważne zadania – przeprowadzenie matury i nabór uczniów. Jak to będzie wyglądało? Jest jakaś wspólna procedura, czy każdy dyrektor organizuje pracę samodzielnie?
-Procedury i terminy zostały określone przez Ministerstwo Edukacji, zarówno jeśli chodzi o egzaminy maturalne, jak i nabory do następnego roku szkolnego. Zadaniem dyrektorów szkół jest właściwe przygotowanie logistyczne placówek do realizacji tych dwóch ważnych zadań, a więc przygotowanie sal oraz opracowanie procedur bezpieczeństwa sanitarnego. Ze względu na specyfikę obiektów, każdy dyrektor szkoły ze swoimi współpracownikami musi to uczynić zgodnie z posiadanymi warunkami, tak by bezpieczeństwo epidemiologiczne uczniów i nauczycieli było zabezpieczone w stopniu maksymalnym.

Dodaj komentarz

Kliknij by dodać komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.